HAYABUSA – BOKA PROVKÖRNING

Det är inte många andra motorcyklar som är så ikoniska och omedelbart igenkännbara som Suzuki GSX1300R Hayabusa. Modellen som vände upp och ner på hela motorcykelvärlden när den lanserades 1999.


Det är en sportmotorcykel som har blivit en legendar inom sin egen tidsepok. En aerodynamisk toppmaskin av rang, inspirerad av och uppkallad efter en japansk pilgrimsfalk känd för att skära genom vinden med otrolig lätthet, som kan dyka med en toppfart på över 300 kilometer i timmen. Hayabusa, en maskin så unik när den introducerades att den krävde sin egen nya klassificering: Ultimate Sport. Det är just vad den är, den ultimata sportmotorcykeln.

BOKA PROVKÖRNING

Vill du vara en av de första i Sverige som provkör den återfödda legenden Suzuki Hayabusa 2021. Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig med förslag på tid och plats.

Genom att fylla i formuläret godkänner du att KGK Motor sparar din information t.o.m. m att provkörningen är genomförd.

Hayabusa är snabbare än någonsin

Redan när den introducerades 1999 var den världens snabbaste serietillverkade motorcykel, med en toppfart på 307 km/h. Så nya Hayabusan med dess tekniska uppdateringar har kraft så att det räcker till.

Provkör så får du se…

En återfödd legend

De karaktäristiska aerodynamik linjerna avslöjar genast en legenden är tillbaka. Men under skalet är mycket nytt. Förutom betydligt mer kraft och vridmoment, har den dessutom fått ny stötdämpning och ett modifierat aluminiumchassi och massor av andra förbättringar.

Chefsdesigner för det ursprungliga projektet var Yoshiura san, som beskrev idén han hade satt som mål att uppnå så här: ”konceptet med den första versionens Hayabusa var att skapa en originell och dominerande modell genom överlägsen aerodynamik, samt att vara den starkaste sportmotorcykeln. Jag designade den med avsikt att få uppmärksamhet, med hjälp av en unik motorcykeldesign. Det skulle vara den ultimata landsvägsmotorcykeln med högsta prestandan hos en serieproducerad motorcykel någonsin.”


Det intog omedelbart positionen som den snabbaste serieproducerade motorcykeln på marknaden. Vid lanseringen uppmättes topphastigheter på samma punkt på banan som de för MotoGP-loppet året innan, där Hayabusa bara var 8 kilometer i timmen långsammare än den snabbaste GP-racern den dagen, på samma punkt på den rakan, och då var inte toppfarten nådd. Journalisten Chris Moss som beskrev hastigheten och accelerationen, ”Vid 7.000varv/minut känns det som att armarna är på väg att ryckas ur sina fästpunkter.” Och för att klara av kraften utvecklade Bridgestone en uppsättning helt nya däck, BT56J, som gav Hayabusa en större kontaktyta när den lutade i kurvor och större stabilitet i hög hastighet.


Suzukis testförare, Yuichi Nakashima, sade om den första Hayabusa, ”Jag kan säga att Hayabusas motor känns så överväldigande kraftfull och finstämd att det inte finns något liknande. Efter att ha kört den vill du inte vill köra en annan motorcykel. Efter att ha upplevt Hayabusas kraftfulla acceleration från låga till höga hastigheter och dess smidiga hantering kommer även du att vara fast.”


Det var inte bara den fenomenala motorkraften som motorcykeln prisades för. Den genomstarka, 1299cm3 fyrcylindriga radmotorn med massor av vridmoment, vilket gör Hayabusa till mer än bara en väg-legal missil. Det är även en användarvänlig motorcykel för vardaglig motorcykelkörning, som du kan avverka kontinenter med. Bike Magazines Martin Child rapporterade från lanseringen, ”Du kommer inte hitta en vridstarkare, förarvänligare motor. Jag körde två varv på högsta växeln genom allt från 50km/h-hårnålar till fullt ös på den längsta rakan och motorcykeln drog rent. Vridmomentet var omedelbar och hela tiden fritt flödande.”


Den blev snabbt en populär modell för skön cruising på motorvägen under långväga resor, och på den avslappnade söndagsturen på ringlande favoritvägar. Och den rosades för dess fina hantering också, där chassit och smidighet var andra viktiga områden där Hayabusa vann höga poäng.


Den blev en omedelbar succé och kultstatusen följde i dess spår, där Hayabusa blev en ikon. Det var, och är faktiskt fortfarande idag, ett förstahandsval för alla som älskar hög fart, och där dragracingstripparna blev ett andra hem. Modellen visade sig snart även lämpa sig bra för personlig anpassning, där en salig massa människor runt om i världen valt att customisera sina Hayabusas.

2021 års Hayabusa bär stolt vidare på detta arv som den ultimata sportmotorcykeln, genom att leverera ännu jämnare vridmoment och mer kraft från botten och vidare upp genom mellanregistret, vilket gör den ännu snabbare och mer kontrollerbar på det hela taget. Bland annat.