KATANA

ETT STRÅ VASSARE

Smidd till perfektion och polerad för magnifik utstrålning. Konstruerad för att ge maximal kontroll och optimal prestanda. Omsorgsfullt framställd för att ta körningen till en helt ny nivå. Suzuki KATANA är avsedd att skapa en ny legend.

Från de skarpa linjerna och höjdpunkterna som definierar motorcykelkroppens längd till den förarvänliga prestandan hos sin 150 hästkrafter (110kW) starka motor, levererar varje detalj hos Suzuki KATANA särskiljande skönhet.

Medan dess design är en hyllning till den ikoniska GSX1100S KATANA, som fångade hjärtan hos förare världen över år 1982, är KATANA en helt modern maskin som är fantastisk att se och inspirerande att köra.

Japanska katana är vackra att se på och otroligt spännande att handskas med. Inramat av vackert hantverk kombinerar detta berömda svärd sofistikerad japansk estetik och ren skönhet med en skarp design. Dessa egenskaper gjorde det till det perfekta motivet för Suzuki KATANA.

KATANA symboliserar också väl Suzukis kompromisslösa engagemang för hantverk. Suzukis engagemang för att skapa särskiljande skönhet innefattar att man tar hänsyn till traditionen samtidigt som man syftar till att införliva de senaste framstegen inom styling och teknik. Suzuki KATANA är byggd för att glädjas och poleras till perfektion och är redo att bana vägen för en ny era av ren och skär motorcykelglädje.

Särskilda stylingdetaljer finns i överflöd. LED-strålkastarljuset och LED-lamporna fram framhäver tydligt de skarpa linjerna hos kåpan som täcker den specialdesignade instrumenteringen. Den snygga tvåfärgade sadeln är bekväm och sadelremmen ger passageraren ett bra grepp. Bakljuset har ett slående belysningsmönster, och bakskärmen som sträcker sig från svingarmen kompletterar det rena, kompakta och skarpa utseendet baktill.

Allt detta kompletteras av KATANAs lågt placerade svarta ljuddämpare.

Japanska svärdsmeder ägnar otaliga timmar till att upprepade gånger smida, hamra, böja och sammanfoga råstål för att uppnå den rätta balansen som krävs för att bladet ska kunna fungera optimalt. Denna process är absolut kritisk för att uppnå önskat resultat.

Inspirerade av samma anda testade Suzukis utvecklingsteam och anpassade varje komponent om och om igen tills de var nöjda med att KATANA skulle leverera den optimala balansen mellan kraft, komfort och kontroll.

Hjärtat hos KATANAs kraftfulla prestanda är en anpassad långslagig version av den legendariska bränsleinsprutade 999cm3 radfyra-motorn, som först bevisade sig hos 2005-2006 GSX-R1000. Gott om vridmoment över ett brett register kombineras med en ny typ gasreglage som levererar den kraften mjukt och smidigt. Både insugsrytandet och avgasljudet är inställd för att öka den totala känslan av körglädje, samtidigt som det bidrar till prestanda och förbränningseffektivitet.

För att ta denna kraft ut på vägen på ett kontrollerbart och effektivt sätt används en slirkoppling, Suzukis treläges antispinnsystem, och nya däck som är utformad exklusivt för KATANA. FUJICO skivbromsar med Brembo bromsok fram och ABS-bromsar ger pålitlig och förutsägbar bromskraft.

Katana är berömd som svärdet som bars av Japans samuraj-krigare. I själva verket var pistoler och pilar dock redan de primära vapen som användes när fientliga klaner attackerade Japan under ”Slingoku-perioden” i slutet av 15-talet. Trots att striderna pågick i över 100 år, blev faktiskt mycket få individer faktiskt skurna av katana.

När landet övergick till den relativt fredliga Edo-perioden, (1603 ~ 1868) kom katana att ses som något som bärs för skydd snarare än som ett vapen som används i strid. Katana uppnådde ett rykte som en känslomässig symbol för samuraj-andan, och uppskattades för sin skönhet och värderades mycket som ett vackert konstverk.

Sōshūden är en av de fem högt respekterade stilar av japanska svärd, och det anses vara den mest tekniskt utmanande att smida. En autentisk Sōshūden-katana med skärpt blad ses i reklammaterialet för Suzuki KATANA.

Det fina vågliknande mönstret som framträder på bladets yta är resultatet av svärdsmedens omsorgsfulla hantverk med upprepade gånger av uppvärmning, hamrande och böjning av stålet. Det är en traditionell Smidesteknik som har använts av japanska svärdsmeder i århundraden. Upprepa denna process 15 gånger ger ett blad på mer än 30 000 lager. Detta får ett nästan mystiskt mönster att dyka upp på ytan när bladet är härdat och polerat.

De mästerliga teknikerna hos ett antal skickliga hantverkare kombineras för att skapa katana. Deras handarbete kan ses i olika delar än själva bladet, inklusive det detaljerade arbetet på handskyddet (tsuba), handtagets funktion och skönhet (tsuka) och det utsmyckade lackarbetet hos slidan (saya), vilket kräver avancerade färdigheter för korrekt resultat.

Katana är en utsökt slags konst som samlar en mängd traditionella japanska hantverk samtidigt som den stolt demonstrerar den högt utvecklade raffinemang av vart och ett. Slutresultatet ger en unik syn på japansk estetik som helhet.

I slutändan handlar det om känslan och att köra Suzuki KATANA känns så bra. Det sätter dig i full kontroll när du njuter av upprymdheten och spänningen av en enastående körupplevelse.

På vägen kommer du genast att uppskatta KATANAS smidighet och förarvänliga natur. Manövrering av sitt kompakta, lätta chassi runt kurvor utökar förtroendet och skapar rent nöje. Sadeln och den optimerade körpositionen är utformad för att öka manövrerbarheten och hålla dig bekväm under längre utflykter. Detta är särskilt fördelaktigt, eftersom du kommer att se ut och känna dig så bra, att du kommer att vilja köra KATANA från morgon till kväll, dag efter dag.

Katanan är vacker att se på och otroligt spännande att använda. Den kombinerar det bästa av fint hantverk, sofistikerad japansk estetik och ren skönhet i en skarp design.

Kraftfull prestanda som är optimalt balanserad med styrbarhet, samtidigt som den är lättkörd och med bra komfort som är som balsam för själen. Sammanfattningsvis är Suzuki Katana alltid rätt, som en naturlig förlängning av förarens avsikt och ande.

 

KATANA SPECIFIKATIONER
Total längd 2,130 mm
Total bredd 835 mm
Total höjd 1,110 mm
Hjulbas1,460 mm
Markfrigång 140 mm
Sadelhöjd825 mm
Vikt 215 kg
MotortypFyrtakt, vätskekyld, DOHC, radfyra
Slagvolym999 cm3
Kompressionsförhållande12,2: 1
BränslesystemBränsleinsprutning
StartsystemEl
SmörjsystemVåt-sump
Transmission 6-växlar, kedja
Fjädring Fram Inverterad teleskopgaffel, spiralfjäder, oljedämpad
Fjädring Bak länkagetyp, spiralfjäder, oljedämpad
Styrvinkel / försprång25 ° / 100mm
Bromsar Fram Skivbroms, dubbla
Bromsar Bak Skivbroms
Däck Fram 120 / 70ZR17M / C (58W), slanglösa
Däck Bak 190 / 50ZR17M / C (73W), slanglösa
Tändsystem Elektronisk tändning (transistoriserad)
Bränsletankens kapacitet 12,0 L